احتمالا بارها برای شما سوال هایی از قبیل فرق بین سینک ها چیست؟ یا چه مدل سینکی بخریم؟ یا کدام مدل سینک بهتر است و ... پیش آمده باشد و یا دوستی دیگر پاسخ این سوالات را از شما خواسته باشد. برای پاسخ به این سوالات در این مقاله همراه ما باشید. 

امروزه یکی از پر اهمیت ترین فضا ها در هر خانه ای بی شک آشپزخانه ی آن می باشد. به طوری که شرکت های متعددی در زمینه ی طراحی آشپزخانه فعالیت میکنند. در سال های اخیر با بوجود آمدن و شناخت متریال های مختلف طبیعی و مصنوعی در زمینه ی ساخت تجهیزات، طرح ها و سبک های مختلفی برای طراحی هر آشپزخانه پدید آمد که در کنار آن سبک باید از تجهیزات درست هم استفاده شود که همخوانی کامل با فضا را بوجود آورد. یکی از تجهیزاتی که در خرید آن بهیچ عنوان نباید عجله کرد، سینک ظرفشویی است. به این دلیل که سینک های ظرفشویی از نظر جنس و شرایط نصب با هم تفاوتهای بسیاری دارند. در این مقاله میخواهیم تفاوت ها در سینک های ظرفشویی را مورد بررسی قرار دهیم.


انواع سینک ظرفشویی از نظر نصب

  • روکار
  • توکار
  • زیر کورینی


سینک روکار

مطمئنا همگی ماها این مدل از سینک ها را بارها و بارها از گذشته تا به امروز در آشپزخانه های مختلف مشاهده کرده ایم. در حالت کلی به سینک هایی روکار گفته میشود که ابتدای آن به دیوار متصل شده و انتهای آن نیز بیرون صفحه ی کابینت قرار میگیرد. درواقع این مدل از سینک ها روی صفحه کابینت قرار میگیرد و از لبه های بیرون زده ی آن کاملا قابل تشخیص میباشد. نصب این مدل از سینک ساده تر از مدل توکار میباشد. همچنین در مدل روکار بدلیل پوشش کامل اطراف سینک از خیس شدن صفحه تا حدی جلوگیری میشود. در طراحی های جدید و مدرن به دلیل ظاهر این مدل کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.

سینک توکار

همانطور که از اسم آن پیداست سینک توکار داخل صفحه ی کابینت قرار میگیرد و بر خلاف سینک های روکار لبه ندارد. امروزه به دلیل ظاهر بهتر و شکیل تر سینک توکار، بیش از پیش مورد استفاده قرار میگیرد و نسبت به مدلهای روکار پرفروش تر میباشد.. یکی دیگر از مواردی که باعث استفاده ی بیشتر از این مدل شده است، تنوع زیاد در طراحی ظاهری، جنس، و ابعاد و اندازه های متفاوت آن است که کار را در طراحی راحتتر میکند. نصب سینک های توکار تخصصی تر از مدل روکار میباشد و  به همین منظور برای خرید آن دقت بیشتری نیاز است؛ زیرا که سینکهای توکار دارای ابعاد و اندازه های متفاوتی هستند و به همین منظور بهتر است که برش صفحه ی کابینت پس از خرید سینک و با در نظر گرفتن ابعاد آن مدل از سینک انجام پذیرد. 

سینک زیر کورینی

یکی از جدیدترین مدلهای سینک، سینک زیر کورینی میباشد که رفته رفته جای خود را در طراحی های مدرن آشپزخانه وا کرده است. استفاده از سنگ کورین یا سنگ طبیعی برای صفحه ی کابینت و سینک زیر کورینی یکپارچگی زیبایی در محیط آشپزخانه ایجاد میکند. در انتخاب سینک زیر کورینی باید به جنس، عمق سینک و گرد یا باکسی بودن آن توجه کرد. به دلیل عدم وجود درز در محل اتصال سینک و سنگ کورین از رشد قارچ و کپک جلوگیری میشود.  

انواع سینک های توکار

  • استیل
  • شیشه ای
  • گرانیتی
  • کورین

سینک استیل

سینک های استیل ازپرکاربرد ترین و پر طرفدارنرین سینک های موجود در بازار میباشد که نسبت به مدلهای دیر نیاز به مراقبت کمتر دارد. از ویژگی های بارز سینک استیل میتوان به تنوع بالا از نظر ظاهر، قطر ورق، ابعاد و عمق سینک اشاره کرد و به دلیل شستشو و نظافت راحتتر، مقاومت زیاد در مقابل حرارت، عدم زنگ زدگی و خوردگی پر طرفدار میباشد. همچنین قیمت سینک های استیل در مقایسه با مدلهای کورین، شیشه ای و گرانیتی کمتر میباشد که یکی از عوامل گرایش بیشتر افراد به این مدل میباشد. سینک های استیل با توجه به صفحه ی کابینت در سه مدل روکار، توکار و زیر کابینتی مورد استفاده قرار میگیرند.



سینک شیشه ای

به کسانی که به زیبایی آشپزخانه شان اهمیت زیادی میشوند سینک های شیشه ای، کورین یا گرانیتی توصیه میشود. همانطور که از اسم آن پیداست سینک های شیشه ای از یک صفحه ی شیشه ای و لگن استیل تشکیل شده اند که در در دور رنگ سفید و مشکی در بازار عرضه میشوند. با توجه به این که شیشه ی این مدل از سینک ها از جنس شیشه ی سکوریت نشکن است ولی مراقبت از آن باید بسیار بیشتر از سینک های استیل صورت گیرد و نباید از آن همچون سینک استیل انتظار داشت. معمولا برای آشپزخانه های پر رفت و آمد و خانه هایی که در آن مطبخ برای شستشو و پخت غذا وجود ندارد توصیه نمیشود.



سینک گرانیتی

یکی از جدیدترین مدلهای سینک موجود در بازار سینک های گرانیتی میباشد که از نظر ظاهری برتری چشمگیری نسبت به مدلهای استیل و شیشه ای دارد. گرانیت از نوع سنگهای آذرین میباشد و سینک های گرانیتی از 80% سنگ گرانیت و 20% مواد اکرلیک و رزین تشکیل شده است. سینک های گرانیتی مقاومت بالایی در مقابل لکه پذیری دارد به این شرط که به سرعت پاک شوند. سینک های گرانیتی به دلیل داشتن لایه ی محافظ روی سطح سینک مقاومت بسیار بالای در برابر خط و خش دارد و چاقوی نوک تیز هم نمیتواند باعث ایجاد خط و خش روی آن شود. در موارد نادری که این اتفاق هم افتاد به هیچ وجه نگران نباشید؛ چرا که فقط روی لایه ی محافظ رویی آن خط و خش ایجاد میشود و بوسیله ی سمباده ی نرم و پولیش به راحتی پاک خواهد شد. مورد آخری که میتوان به آن اشاره کرد مقاومت بالای سینک های گرانیتی در مقابل حرارت میباشد. بطوری که بوسیله ی ظروف داغ هم نمیتوان آن را سوزاند.

سینک کورین

سینک های کورینی شباهت بسیار زیادی به سینک های گرانیتی دارند و به راحتی قابل تشخیص نیستند که این اتفاق بعضا باعث شده که در بازار این دو را بجای هم بفروش برسانند. سینک های کورین بر خلاف گرانیتی از سنگ مصنوعی ساخته شده اند. سینک کورین از ترکیب آلومینیوم تری‌هیدرات و یک مایع اکرلیک به اسم متیل‌متاکریلات تولید میشود. به دلیل وجود مواد اکرلیک در تولید سینک کورین نفوذ پذیری آن بسیار کاهش یافته است. حتی اگر به وسیله ی مواد اسیدی نیز لکه ای برجای بماند باز هم دوام زیادی ندارد و براحتی پاک خواهد شد. سینک کورین به دلیل مصنوعی بود نسبت به سینک های گرانیتی نرم تر هستند. ولی همانند سینک های گرانیتی خط و خش های برجای مانده روی سینک های کورین بوسیله ی ساب یا پولیش به راحتی از بین خواهند رفت. تحمل حرارت در سینک های کورین پایین تر از گرانیتی میباشد. ولی تا حدودی این سوختگی ها بوسیله ی ساب از بین خواهند رفت.

خلاصه ی مقاله

اگر بخواهیم این مطالب را در چند سطر خلاصه کنیم، در خرید سینک ظرفشویی باید به چند نکته ی اساسی و کلیدی توجه کنیم تا در آینده دچار مشکل نشویم.

طراحی آشپزخانه بهتر است که توسط یک متخصص صورت گیرد و یا در حد امکان در طراحی آن با یک متخصص مشورت شود. انتخاب سینک به طراحی فضا بستگی دارد و با توجه به سبک طراحی نوع سینک انتخاب میشود. مورد بعدی در انتخاب سینک جانمایی و فضای قابل استفاده آن است که متناسب با آن باید ابعاد و اندازه ی مناسب را خریداری نمود. عواملی ک باعث تفاوت قیمت در سینک ها میشود جنس آن، ابعاد آن و مهمترین موضوع عمق آنها میباشد. پس به هیچ عنوان در خرید سینک ظرفشویی عجله نفرمایید.